עולם עוצר נשימה

צלילה חופשית זו ההזדמנות להתחבר למקום הכי עמוק שיש, ליהנות מתחושת שקט, לבחון את יצר ההרפתקנות וללמוד את גבולות היכולות שלנו. קחו אוויר, אנחנו צוללים לראיון עם אלון ריבקינד שיאן ישראל בצלילה חופשית

תכירו את אלון ריבקינד, כבר 15 שנה שהוא גר באילת מאותו רגע בו הוא לקח נשימה ועבר לגור במרכז ליוגה. החיבור לצלילה חופשית החל במהלך שירותו הצבאי "הייתי הולך לדוג בים התיכון, פשוט התחלתי לצלול 6-7 מטרים כדי להוציא דגים. ב-97' נתקלתי בכתבה על קורס באילת, ומהר מאד מצאתי את עצמי במים" מספר ריבקינד.


החיבור בין היוגה לצלילה העמיק עם חזרתו מהודו "יש קשר מדהים בין השניים זו הדרך להתפתחות בריאה ונכונה בצלילה חופשית דרך תנוחות, נשימות וריכוז. זו הייתה השנה שבה פרצתי גבולות אישיים במים ובתוכי". כיום הוא מתמסר לצלילה חופשית כדרך חיים, ומסביר לנו מה עומד מאחורי הספורט עוצר הנשימה.


מהי צלילה חופשית?

מדובר למעשה בכל פעילות צלילה בה אנחנו בעצירת נשימה מתחת למים בין אם זה בריכה או ים. הצלילה יכולה להיות בלי תנועה באופן סטטי, צלילה למרחק בבריכה- דינאמי, ויש כמובן את צלילת העומק בים.

 

רגע לפני שאתם חושבים שפשוט קופצים למים, כמו בכל תחום בחיים צריך למצוא מוטיבציה ואמונה פנימית, ללמוד כיצד נכון לגשת ולרכוש את המיומנות.

 

"יש כאן עניין של פיזיולוגיה אל מול פסיכולוגיה של צלילה חופשית, צריך להבין את טכניקת הנשימה. יש לנו ריפלקסים מולדים, עם הזמן לומדים להבין איך משתמשים בהם לטובת הצלילה" מסביר ריבקינד.


קורס צלילה חופשית למעשה מתחלק ל- 3 רמות:

 

קורס בסיסי עד 20 מ'- אין דרישות סף לקורס מלבד שחייה ברמה בסיסית, הוא אורך יומיים וחצי ונוצרת היכרות עם האביזרים המלווים: חליפה, משקולות, שנורקל, מסיכה וסנפירים.

 

קורס אמצע עד 30 מ'- אורך 3 ימים ומרחיב את היכולות הנרכשות.

 

קורס מתקדם עד 40 מ'- "המטרה של כל אימון היא לאחד את כוחות הגוף והתודעה למצב של זרימה".

 

למי זה מתאים?
"צלילה חופשית מתאימה לכל מי שמרגיש בנוח במים ולמי שאוהב אתגרים, הצלילה עונה על הרצון שלנו לגלות דברים חדשים, גם על עצמנו" מוסיף ריבקינד.


אז מאיפה מתחילים?
"מומלץ לעשות קורס מסודר זו החוויה רצינית ועמוקה, או לפחות להצטרף למישהו שכבר יודע וללמוד ממנו. בכל מקרה, מדובר בפעילות שחשוב מאד לעשות בזוג עם מישהו שאתה סומך עליו" אומר ריבקינד.

  

 

 

צוללים לעומק הדברים

כל צולל מוצא את הסגנון הייחודי שלו, עם זאת לצלילה חופשית קיימים 5 סגנונות מרכזיים המתחלקים לתחרותיים וחופשי. 
הסגנונות התחרותיים כוללים: משקולות קבועות ללא סנפירים (הצולל מעמיק ועולה לפני המים בכוח הגוף בלבד), משקולות קבועות עם סנפירים (סגנון הנעזר בזוג סנפירים או מונופין), משיכת חבל (הצולל מעמיק ועולה בכוח ידיו בלבד ללא סנפירים כשעליו משקל קבוע).


הסגנונות החופשיים כוללים: משקלות משתנות, הצולל מעמיק בעזרת משקולת או מזחלת ועולה בכוח ידיו או רגליו ללא משקל. הסגנון החופשי ביותר הוא ללא גבולות, הצולל מעמיק באמצעות מזחלת ומצנח המקלים את התנועה.


מה הקשר בין יוגה לצלילה חופשית?
יחד עם הסגנונות הרבים, פיתח ריבקניד את השילוב הייחודי שבין עולם היוגה והצלילה "זה מקובל בעולם, אני שמתי על זה דגש בארץ. החיבור הפיזי בין שני התחומים הוא טבעי, שרירים ארוכים יותר ושליטה על טווח הנשימות שלך עוזרים מאוד כשזה נוגע לצלילות עומק".

 

"החלק הכי חשוב בכל סגנון זה היכולת להרפות, זו פעולה שרוב האנשים צריכים ללמוד, ביוגה היכולת להשאיר את המתח מאחור מהווה יתרון. זאת לצד יכולת ריכוז ומדיטציה, אנחנו צריכים להכין את עצמנו לכניסה למים, חשוב להשאיר את כל הסטרס והתחושות מעל פני המים. המידע אודות נשימה נכונה הגיע אלינו מהיוגה, הטכניקה נכתבה לפני אלפי שנים והיום אנחנו משלבים בין שתי העולומות ונהנים מהתוצאות".

 

ריבקינד, גילה חיבור נוסף ומעניין עם הגלים וכיום מעביר סדנאות מיוחדות לגולשים שמחפשים הרפתקאות בגובה כמה מטרים "העולם מתחת לפני הים מתחבר גם למי שנמצא מעליו, גולשים רבים נתקלים במצבים של איבוד אורינטציה וחוסר אוויר מתחת לפני המים. ידע מקדים על הסיטואציה נותן פיתרון ויכולת להתמודד עם מצבים לא צפוים במים".

 

תמונה: Alon Rivkind - Freediving school in Eilat

תיאוריית הפאזל

קיבלת פאזל של אלף חלקים, שאיש לא הרכיב לפניך מעולם, וכעת מוטלת עליך מלאכת ההרכבה. כיצד ניגשים להרכבה? עם המון סבלנות לתהליך. כך מתאר ריבקניד את הגישה לצלילה חופשית.


זהו תהליך שכל אחד עובר עם עצמו, יש להצטייד במשטח המתאים, להפריד את החלקים לקבוצות, להתאים צבעים עד שברגע אחד הכל מתחבר. צלילה חופשית פועלת באותה הדרך מחיזוק השרירים ועד תזונה, צריך לזהות את החלקים שדורשים חיזוק ולפעול לשיפור.


"יש אמרה נדושה- 'צולל מיכלים צולל לתוך הים, צולל חופשי צולל לתוך עצמו.' צריך להביא תשומת לב פנימה ולא החוצה. ללמוד איך אני משקיט את הגוף והראש. צלילה עם מיכלים היא יותר טכנית. הצלילה החופשית מאפשרת לנו להתקרב לאזור התת ימי באופן טבעי, אנחנו לא תלויים באוויר או מיכל, אפילו לא בממסד או רשות, זה הרגע בו מתחברים לחוויה, למקום ולעצמך".

 

"המוטיבציה נמצאת בתשוקה להעמיק ולחוות שוב ושוב את אותה התחושה מתחת למים, ואת הנשימה הראשונה ביציאה מהמים, בדומה לנשימה הראשונה כשהגעת לעולם". 

 

אז הגיע הזמן, שתקחו אוויר ותצאו לחוויה מדהימה ועוצרת נשימה. 

 

תמונה: Alon Rivkind - Freediving school in Eilat