אילו סכנות יש בטיול? תאונות דרכים

תמיד נהוג לשאול אותי אילו סכנות יש בטיול? ואיזה עצות יש לי על מנת לצמצם את הסיכונים? לפנינו עוד מחזור של טיולים, כשבפתח העונה של דרום אמריקה ומרכז אסיה. כשנבחן את רשימת התקלות והתאונות האפשריות בטיול, יבלוט גורם אחד ביותר. לא הטרקים, לא פעילות האקסטרים ואף לא גורמי סיכון אחרים מובילים את הסטטיסטיקה... תאונות דרכים!

חיליק מגנוס

תאונות הדרכים הם הגורם שמסב לנו ניפגעים והרוגים יותר מכל גורם אחר.

אז מה אנו כבר יכולים לעשות על מנת לצמצם את הסיכון של תאונות בארצות ובמרחבים שכביכול אין לנו שליטה או השפעה עליהם?

 

כל מטייל נוסע. כל מטייל משתמש באמצעי תחבורה. החל ממוניות, ג'יפים, וואנים , מיניבוסים ואוטובוסים, גם אופנועים, טרקטרונים, באגים, מטוסים,ספינות ושאר מיני כלי תעבורה. 
לשימוש הפסיבי כנוסע, יש כללים והנחיות זהירות. ישנם קודים ודפוסי התנהלות הנתונים בידנו ומאפשרים למזער את הסיכון.


1. לרכב יש "חזות"
לפני הכניסה לרכב יש להתרשם מהמראה , הצמיגים שלא יהיו "קרחים", המגבים והפנסים תקינים, חגורות בטיחות, עזרה ראשונה, צמיג חלופי והתרשמות כללית מהתחזוקה.
רכב מוזנח או פגום לא נעלה עליו.

 

2. הנהג חייב להיות שייך לסוכנות מוכרת
כדאי לוודא מתי ישן לאחרונה, ואם הגיע מנסיעה ממושכת לא נוכל להשתמש בשירותיו.

במשך הנהיגה, יש להושיב משגיח על ערנות הנהג. יש לשמור על עירנות המשגיח וכמובן של הנהג .
במידה והנהג מראה סימני עייפות יש לבקשו לעצור, בנימוס.
לציין סיבה אישית לעצירה ... יש לדאוג שינוח, שיתרענן שישתה ויאכל. יש למנוע נהיגה ממושכת – הוא לא יכול שלא להתעייף. 
במידה של עייפות קשה יש לשבור את הרצף במנוחה משמעותית, 
אל תהיה ברכב בו הנהג עייף.

 

3. עצירה במקרה של מהירות נסיעה מסוכנת 
במידה והנהג חורג מהמהירות הסבירה, או נוהג באופן שמסכן אותנו, לבקשו לעצור לצורך "שירותים דחופים" להימנע מהתקלות איתו. להביא לעצירה, ורק במצב נייח לבקש ממנו לנהוג בזהירות מאחר ואנחנו חוששים.
הקשר עם הנהג: לא לייצר עימות אלא לעשות אותו חבר.

 

4. מוקדים מוכרים ומועדים לתאונות, כדוגמת הסלאר בבוליביה
החוויה המהפנטת ותחושת "הוורטיגו" שנוסחת הנסיעה בסלאר, סוחפת, נסיעה מהירה מעבר ליכולת השליטה של הנהג הצעיר וחוסר קיום של נתיבים גורמים לא אחת להתנגשויות! 
אנא, קחו את השליטה בנהג לידיכם! אל תתנו לו להיסחף ולהפגין את "יכולתו" .

לא ממשיכים לסוע כשהנהיגה מסכנת אותנו בעליל!

אספו מידע מקדים, על הדרך , זמן הנסיעה, קשייה, מזג האוויר הצפוי – אין שום לחץ לצאת, דווקא כשיורדים גשמים כבדים.


5. הנסיעה אמורה להתרחש בעונה הנכונה

לא כשצפוי שיטפון שיכול להביא "לתקיעה", במקרה הטוב של כמה ימים.
אם כבר נתקעתם – נהגו בתבונה והערכו לשהות ממושכת, אנחנו כמובן נחלץ במידה והמצב יסכן אותכם.


6. תחבורה ציבורית בסטנדרטים מקומיים

הרכבים המקומיים הם ירודים ולא בטוחים שלא לאמר טומנים בחובם חשיפה לסיכונים נוספים ומיותרים, סעו ברכב תיירותי השייך לחברה מוכרת. 
מקובל מאד הנסיעות באוטובוס לילה – בדרך כלל נסיעות אלו מאורגנות על ידי חברות להן צי רכבים ברמה נאותה.
שכירת ג'יפים או וואן לטיולים- פנו לסוכניות הטיולים המוכרות , להן משרד כתובת וטלפון – אל תצטרפו לרכב לא מוכר או רכב ש"אורגן" בידי הגסטהאוס או חבר של חבר.


7. סכנת שוד וחטיפות בתחבורה "הציבורית"
בבוליביה מוכר תרגיל העוקץ של "מעצר" על ידי משטרה מזויפת לצורך בדיקה ... כך מתחיל מעשה שוד וחטיפה.
אל תתנגדו – זה מסוכן הם לא יפגעו בכם , "רק" ישדדו אותכם... שימו לב זה מתחיל תמיד עם נהג מונית חביב שמציע לכם הסעה – לא נכנסים לרכב שהנהג "בחר" אותכם. רק לרכב שאתם היוזמים בקשר איתו .
אפילו וברכב יושב כבר תרמילאי.. (בדרך כלל זר) - זו מלכודת.


8. נהיגה עצמית

נחמד ואף נעים לנהוג לבד ברכב ששכרנו או קנינו, הזמן בידנו והחופש נפלא, אלא מה? אנחנו לא בדיוק מכירים את אופי הנהיגה או התרבות המקומית, לא את סוגי הדרכים והאקלים ובטח במדינות עם נהיגה בצד ההפוך. מוטב מבחינה בטיחותית לשכור רכב עם נהג מקומי.


9. נהיגה באופנוע, קטנוע וטרקטורון
השתדלו לוותר על הכיף הזה נהיגה ללא ניסיון ממשי היא סכנה הקוראת לצרות ואם כבר נוהגים ,זהירות!
נסיעה בטרמפים- מומלץ בחום להמנע לגמרי. אם ישנה קבוצה רק של ישראלים המבקשים לחלוק עלויות ולשתף, ניתן להצטרף.


10. לא לסע לבד לשום מקום ובשום תנאי.