טיפים ליוצאים לחופשת אופניים בחו"ל

נסיעה לחופשת אופניים בחו"ל כוללת מספר נושאים שמוסיפים לתחושת ההרפתקה והראשוניות, כאשר חלקם הם נושאי בטיחות חשובים שיש לקחת בחשבון. במאמר הבא תקבלו מספר המלצות ממדריך הרכיבה יואב לביא.

נסיעה לחו"ל לחופשת אופניים טומנת בחובה מספר נושאים שמוסיפים רבות לתחושת ההרפתקה והראשוניות. הכנה נכונה תעזור להפיק מהחופשה את מירב ההנאה והמיצוי תוך שמירה על בטיחות הרוכבים וצליחת האתגרים הלוגיסטיים ביעילות ובנוחות. רוב רובם של היוצאים לחופשת אופניים מישראל בוחרים ביעד אירופאי ממספר סיבות שהראשיות שבהן: משך טיסה ועלויות, תשתית מקומית נוחה למטיילים, ומגוון יעדים.

 

טיולי אופניים בחו"ל בצורה בטוחה - צילום יואב לביא

 צילום: יואב לביא

 

ההמלצות הראשיות שלי ליוצא לחופשת אופניים בחו"ל לראשונה הן:

 

האריזה והשינוע:

למי שנוסע עם האופניים שלו מהארץ בפעם הראשונה נכונה חוויה בכל הקשור לאריזת האופניים בארגז ייעודי, באופן שישמור על חלקי ומערכות האופניים שלמים ותקינים, שינועו אל שדה התעופה וממנו, בילוי משותף עם שאר חברי הקבוצה בהרכבתם מחדש בארץ היעד לאחר ההגעה אל המלון למצב שימושי לרכיבה שמיד מתחילה, ואריזתם מחדש לקראת הטיסה בחזרה אל הארץ. מומלץ להביא חלקים חלופיים הכרחיים למקרה הצורך - והחשוב שבהם - "אוזן" חלופית.

 

הטיסה:

יש לבדוק ולברר ולהיערך היטב מראש עם כל הדרוש - הסדרת תשלום כבודה חריגה מראש, וידוי התאמת הטיסה והשירות להטסת אופניים, הגעה לשדה התעופה כשלוש שעות לפני זמן הטיסה בכדי לאפשר את העמסת האופניים שאורכת יותר זמן, ארגון תחבורה משדה התעופה בארץ היעד אל אתר הרכיבה/המלון וליווי הקבוצה עם רכב לנשיאת האופניים במקרה של טיול נודד (בניגוד לטיול "כוכב" שבו יוצאים הרוכבים בכל יום מאותו מלון וחוזרים אליו בסוף היום).

 

המסלולים: 

בעוד שלרוב אנחנו נוהגים לרכוב בארץ שוב ושוב באותם מסלולים מוכרים ואהובים, הרי שבמהלך הטיול בחו"ל אנו פוגשים כל יום מסלולים חדשים ובלתי מוכרים, וההפתעות לא מפסיקות להופיע ולרגש – גם מההיבט של האתגר הטכני הלא מוכר וגם מפאת הגיוון הרב וההרגשה של הראשוניות.

יש להיערך היטב ולבחור במסלולים המתאימים לקבוצה או לרוכב הבודד. אם דרך המרשתת ואם בעזרת מומחים וחברים - ניתן לקבל תמונה מדוייקת ומפורטת לפני לקיחת ההחלטה ובחירת המסלולים. יש לקחת בחשבון שרוב הרוכבים לא מורגלים ברכיבות של יום שלם, ויום אחר יום ברציפות - ולקחת זאת בחשבון בתכנון אורכי ורמת הקושי של המסלולים - ורצוי אף לשלב יום חופשי מרכיבות באמצע החופשה לאחר מספר ימי רכיבה רצופים.

 

הומוגניות וגיבוש הקבוצה: 

אתם עומדים לבלות שבוע אינטנסיבי ביחד עם חבריכם לקבוצה - אם במנהלות הלוגיסטיות, בארוחות, בנסיעות, ובטיסות - ואם ברכיבות המתפרשות על קילומטרים ושעות רבות. מומלץ לוודא מראש התאמה בין הרוכבים - גם ברמה החברתית וגם ברמת הרכיבה - ולבצע תיאום ציפיות. והכי חשוב - לא "לרוץ" קדימה בקצב של הרוכבים החזקים בקבוצה - אלא להתחשב ולהתאים את הקצב ואת רמת המסלולים ליכולת הממוצעת של רוכבי הקבוצה, ותמיד להמתין לאחרונים בנינוחות ולעודדם ולא להאיץ בהם. חוסר התחשבות עלול לעורר תחושה לא נוחה ולהעכיר את האוירה, ובמקרים קיצוניים אף לדחוף רוכבים לרמת רכיבה מאומצת מדי עבורם שעלולה להוביל לפציעות ותקלות.

 

התוואי:

בעוד שבארץ אנחנו רגילים בד"כ לתנאים יבשים ומוכרים, הרי שבחו"ל, ובמקרה זה – בבולגריה – אנחנו פוגשים תוואי שטח ואדמה לא מוכרים – לרוב רטובים או לחים – ולעתים אף רוכבים בגשם ובבוץ – אשר למרבה ההפתעה אינם מפריעים לרכיבה. יש כמובן להיערך בהתאם מבחינת לבוש והגנה מהגשם על הציוד הרגיש. הבדל משמעותי נוסף טמון בעליות - ובהרי אירופה ניתן למצוא עליות רבות, ארוכות, וקשות - ועפ"י רצון וכושר הרוכבים אפשר לתפור מסלולים עם טיפוס מצטבר יומי מכובד ביותר - ומנגד לפצות על כך בירידות ארוכות ומפנקות.

 

האווירה:

בעוד שבארץ אנחנו משלבים בד"כ את הרכיבה במהלך חיי המשפחה והעבודה הלחוצים שלנו – יוצאים מהבית עם אור ראשון או אפילו כשעדיין חושך – ובסיום הרכיבה ממהרים לחזור הביתה או אל מקום העבודה – הרי שמהלך חופשת אופניים בחו"ל שונה בתכלית וכל יום עומד כל כולו לרשותנו – וזה אומר יציאה יותר נינוחה אל אתר הרכיבה, התנהלות רגועה במהלך היום ועצירה למנוחה באתרי נוף ותצפית לארוחה קלה או תצפית והסברים על המקום וללא שוט הזמן מתנופף מעל ראשינו. ובערב מתכנסים בניחותא לארוחת ערב והחלפת חוויות וצחוקים רוויי אדרנלין במסעדת המלון.

 

מזון ותרופות:

יש לשים לב שהנוטלים תרופות באופן קבוע יביאו איתם את הדרוש להם לתקופת החופשה עם קצת "ספיירים". כמו כן, למי שסובל מאלרגיה כלשהי, שומר כשרות, אוכל צמחוני/טבעוני/ללא לקטוז/ללא גלוטן - מומלץ להיערך בהתאם מראש בתיאום עם חברת הטיולים או עם הצוות המקומי וספקי המזון בארץ היעד.

 

תקשורת:

למרות שאנחנו טסים לחופשה, וגם אם איננו רוצים לקבל טלפונים מהמשרד - עדיין - נרצה לשמור על קשר עם הבית ולשתף חוויות ותמונות בוואטסאפ המשפחתי. כמעט בכל מלון נמצא כיום רשת ווייפיי ונוכל לבצע בבוקר ובערב התקשרויות עם הבית. למי שבכל זאת קשה להתנתק - מומלץ להזמין חבילת תקשורת משולבת של דקות שיחה ותקשורת נתונים - אם כי במקרים רבים - במעבה היער ובמעלה ההר נגלה שאין קליטה. לא נורא - המשפחה תחכה לתמונות עד הערב.

 

טלפון לוויני:

ביציאה לשטח ובפרט כשמדובר באזורים ללא קליטה לווינית מומלץ להערך מראש עם טלפון לוויני.

חברת האיתור והחילוץ מגנוס מספקת טלפונים לווייניים המאפשרים תקשורת מכל מקום בעולם ללא שום תלות באינטרנט וקליטת תקשורת. בעת מצוקה או בכל מצב אחר ניתן ליצור קשר ולקבל מענה/סיוע  מתאים במהירות.

 

ביטוח:

שלא נדע - אבל למקרה הצורך - מומלץ להקפיד על הזמנת ביטוח ייעודי הכולל את כל ההיבטים של חופשה אקטיבית, כולל חילוץ, פינוי והטסה - ולוודא שאין החרגות בגין פעילות רכיבת אופניים.

 

 בטיחות בחופשת אופניים בחו"ל - צילום יואב לביא

 צילום: יואב לביא

 

לסיכום:

לרוכבים הרגועים והלא אתגריים אני ממליץ לבחור ברכיבת טיילות לאורך העמקים והנהרות היפים של אירופה - כגון הריין והדנובה ונוספים - אשר מתבצעת בד"כ על אופניים שמושכרים במקום ושירות הקרקע המקומי דואג להסיע מדי יום את ציודם של הרוכבים ממלון למלון. הניווט קל עד טריוויאלי, הרכיבה נינוחה וכייפית, הנוף של הנהר הזורם בעמק המתפתל בין ההרים מלווה את הרוכבים לאורך כל החופשה והבירה והפינוקים מצויים בשפע. רכיבת הטיילות מתאימה למשפחות או לזוגות המחפשים חופשה אקטיבית המשלבת פעילות ספורטיבית בנופים היפים והפתוחים עם זמן איכות משפחתי או רומנטי. לרוכבים המיומנים והאתגריים אני ממליץ על חופשה שתשלב מסלולי XC לרוכבים המיומנים והרגועים או מסלולי סינגלים לרוכבים האתגריים. יש גם הבוחרים בבילוי בבייק פארק בו ניתן לעלות כל יום בעזרת הרכבל ויורדים במסלולי הדאון היל המקצועיים - כמו בסקי - שמתבצע באותם אתרים בחורף.

 

אני מציע לערוך בירור מקיף לפני בחירת היעד ולהיעזר באחת החברות הישראליות המתמחות בהוצאת קבוצות רוכבים מישראל לחופשות אופניים - אם בעזרת מדריך ישראלי שיוצא עם הקבוצה ומנהל את הלוגיסטיקה והקשר עם הספקים המקומיים לכל אורך הטיול החל מההגעה לנתב"ג - או בשיטת "הנוסע העצמאי", שעל פיה, מגיעה הקבוצה באופן עצמאי אל ארץ היעד ושם מסופקים לה שירותי קרקע אשר יכולים לכלול מהובלת האופניים ושירותי מלון, ועד הדרכה ע"י מדריך אופניים מקומי ושירותי מזון ועוד. צוות מקומי יעמיד בד"כ לרשות הרוכבים גם ערכת כלי עבודה ותיקונים, חלפים, ואף ערכת עזרה ראשונה למקרה הצורך.

 

והכי חשוב - כלל הזהב להצלחת חופשה בחו"ל - לזרום, לפקוח את העיניים, האוזניים, ושאר החושים, להתנסות ולחוות! אמנם אנחנו יוצאים לחופשת אופניים - אבל אנחנו גם תיירים - וכדאי לנצל את הנסיעה להיכרות עם ארץ היעד, אתריה, נופיה, אנשיה, מאכליה ותרבותה.