טיול ג'יפים: מעלה עקרבים לנחל ורדית

דיונות, שטחים צחיחים, קניונים עם גבים זה הזמן לגלות את הערבה, עם המלצה למסלול במהלכו תוכלו ליהנות מהנוף המדברי במלוא עוצמתו

המסע שלנו מתחיל בכביש מפותל לכיוון ראש מעלה העקרבים, האור כבר נופל ממערב אל הרי אדום. ניתן לעצור בדרך בעיר אובות (הידועה בתור עין חוסוב) לצד עץ שיזף עתיק ומפורסם שצמח מעל למעיין. באותו המקום בדיוק עמדה גם תחנת אגד בדרך לאילת, אשר הייתה ידועה בזמנו כאם רשרש. לא רחוק מכאן, הוקמה גם עין חצבה, שהוכיחה כי התנאים בערבה טובים לחקלאות.

רגע לפני השקיעה המשכנו דרומה בכביש עד לכניסה למואה (דרומית לצופר, ממערב לכביש). במקום ניתן להבחין בשילוט ובדרך העפר שמובילה לאחר 800 מ' שמאלה לחניון לילה.

יוצאים לדרך: מצוק עשוש

באור ראשון כבר היינו מוכנים לצאת לדרך, הרכבים היו מוכנים והצטיידנו גם במכשיר לוויני למקרה חירום מפני וזהו אזור בו לרוב אין קליטה סלולרית. נסענו בשביל השחור אל מואה, תחנת דרכים נבטית על דרך הבשמים שהגיעה מתימן ועד עזה. במצודה ניתן להתפעל מבית בד עתיק שמסמל את הפעילות החקלאית שהייתה באזור. מתחת למצודה ניתן לראות את המרחצאות העתיקות ובמרחק מה גם בוסתן ועצי דקל שנטעו חולמי סמשבא.

הקימה המוקדמת איפשרה לנו להיתקל בדרך במגוון של בעלי חיים כמו צבי המדבר שהיה נפוץ מאד באזור הערבה, עקבות של שועלים וצבועים ואף ציפורים כמו השרקרק הגמדי.

כ-350 מ' מדרום למצודה ישנו צומת דרכים, שביל שחור שמוביל לכיוון מערב אל ח'רבת קצרה, ומצידו שביל אדום בסימון שביל ישראל המוביל דרומה לכיוון נחל עשוש (שימו לב לסימון באבני הדרך). המסלול שלנו לקח אותנו 4.3 ק"מ לכיוון דרום עד המפגש עם נחל עשוש. במקום ישנו מצוק בולט מצפון, ועץ שיטה שמזמין לשבת בצילו (נ"צ 163600 991000). המשכנו בשביל האדום, וחלפנו על פני הר געש שכיום נראה כגבעה שחורה, זהו חלק ממערכת וולקנית שנמצא ממזרחת לשבר הסורי-אפריקאי.

כעבור 2.6 ק"מ מאותו עץ שיטה ישנו מזלג דרכים: לכיון מערב שביל שחור הממשיך לנחל עשוש, ודרך לדרום-מערב המסומנת באדום בסימון שביל ישראל המגיע למעלה עשוש (נ"צ 161900 989100). למי שחובב אתגרי רכב מומלץ לפנות לכיוון המעלה, זהו מסלול קשה הדורש מיומנות רבה ורצוי לחץ אוויר נמוך בגלגלים. במידה ובחרתם בדרך זו כדאי גם לחזור ולעשות את המסלול היפה לנחל עשוש.

בשלב זה המשכנו לכיוון מערב לנחל עשוש והאמפי הגדול. כ-3.5 ק"מ מהמזלג, עומד מצפון "זקיף המדבר", זהו עמוד סלע צמוד למצוק הצופה על העוברים והשבים. המצוק מאופיין בשיכוב הציורי של גיר, קירטון ואבן צור שנותנים למצוק מראה משורטט. בנקודה זו ניתן להחנות וליהנות מצל המצוקים ולצאת להפסקה וארוחת בוקר.

קניון ורדית

הר הנשפה בולט ממערב, ולרגליו, 12.1 ק"מ ממזלג מעלה עשוש ישנו מזלג נוסף. שביל שחור לכיוון דרום, שביל ירוק לצפון-מזרח (נ"צ 156850 984900) בו בחרנו. זוהי דרך עוקפת מעלה עשוש החולפת על פני הר (נ"ג 272) המאופיין בצורה של חרוט. דרך נחל צופר המסומנת באדום ובסימון שביל ישראל הגענו לאחר 4.6 קילומטרים (נ"צ 159250 985300). בצומת זה נוסעים דרומה, ולאחר 8.1 ק"מ פונים ימינה ועולים על דרך הכניסה המסומנת בכחול לקניון ברק (שימו לב: פנייה ימינה לדרך כחולה קיימת עוד לפני כן, אך אין לפנות בה).

500 מ' לאחר מכן פנינו לכיוון דרום לדרך המסומנת באדום המובילה אל נחל פארן, נסענו בדרך זו עוד 2.1 ק"ג עד למזלג עם שביל שחור הנכנס לתוך הנחל (נ"צ 161700 975600). נחל פארן הוא הגדול בנחלי הנגב והערבה. אומנם הדרך מסומנת אך לעיתים לא ברורה ולכן עדיף לנסוע בערוץ.  בדרך כלל הקוליס ברור (תלוי בחורף החולף – האם עבר שם שיטפון ראוי אם לא). אנחנו המשכנו בערוץ נחל פארן.

לאחר 9.5 ק"מ פנתה הדרך המסומנת לצפון-מערב, לעבר המצוק, אל פתחו של קניון ורדית המסומן בכחול (נ"צ 153300 971800). זהו קניון המטויל פחות מקניון ברק אך הוא שווה ביקור. נכנסים עם הג'יפ עד לסוף הדרך הסלולה, מצטיידים במים ויוצאים להליכה קלה ונעימה בשביל הכחול (רצוי שלא בשעות הצהריים). בקניון הצר ישנם גבים יבשים וגדולים בקיץ, את הדרך עושים תוך שימוש בסולמות חבלים ומטפסים בסולם יתדות. חוזרים לרכב באותה הדרך, אין לנסות ולעקוף. סך זמן ההליכה בקניון הוא כ- 40 דקות לכל כיוון וזוהי בהחלט חוויה.

דאגנו גם למנוחה טובה והמשכנו עם נחל פארן בשביל הכחול עד לכביש אילת-מצפה רמון. ליד המשאבות של פארן ישנו ברז בו תוכלו להתרענן לפני היציאה הביתה.