רחפנים: העתיד כבר כאן

אותה טכנולוגיה המוכרת לנו מסרטים עתידניים כבר הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו, רחפנים פועלים כיום במגוון תעשיות וזו רק ההתחלה

תכירו את תומר רגב, בן 28, נשוי ומתגורר בת"א. הוא הקים את חברת Picup ביחד עם עידו קוגל בשנת 2014. הרקע שלו הגיע משירותו הצבאי בחיל הים כבוגר קורס חובלים שם שירת במשך 7 שנים בתפקידים מבצעיים כקצין שייט בספינות הטילים וגם כקצין במסוק הימי. הרקע של תומר בתחום התעופה לצד הרקע של עידו מתחום הצילום הובילו להחלטה להקמת חטיבה נוספת "Picup Engineering".

 

 

השירות העיקרי של החברה הוא מתן פתרונות חדשניים מבוססי רחפנים. החברה פועלת בתחומים שונים, החל מחקלאות, דרך תשתיות, ואנרגיה סולארית וכיום הוא יכול להעיד כי רחפנים נמצאים בשימוש נרחב בעולמות האיתור והחילוץ.

 

החברה אף מחזיקה במערך כוננות ליציאה (בשיתוף פעולה עם מרכז השליטה של MAGNUS) לכל יעד עם פלטפורמות משוכללות לאיתור יום ולילה, במצבי מזג אוויר קיצוניים ויכולה לספק זמן אוויר ממושך תוך הפעלה לטווחים רחוקים על מנת לסייע באיתור מטיילים שנקלעו למצוקה

 

רחפן: מעל ומעבר

מדובר למעשה בכלי טיס בלתי מאוייש שמייצר עילוי באמצעות מדחף עם להבים בדומה למסוק. תעשייית הרחפנים היא חדשה יחסית. כיום לצד השימושי ההנדסי והתעשייתי, הקידמה הטכנולוגית בתחום הפכה אותם לקלים להפעלה ובעלי טווח ארוך. הם אף נהיו פופולריים בקרב חובבי צילום תוך שימוש בזוויות שונות מהאוויר.

 

בזכות העובדה שניתן "להלביש" על רחפנים מצלמות שונות כגון מצלמות תרמיות ואופטיות, שירותי איתור וחילוץ מסתייעים ביכולות שלהם על מנת להשיג נקודת מבט על אזורים בעלי גישה קרקעית מוגבלת דוגמת אזורים הרריים. היתרון המרכזי של הרחפן בפעולות מסוג זה בשטח הוא שבעזרת תמונת Live, ברזולוציה גבוהה ניתן לכסות אזור נרחב באופן יעיל ובזמן קצר מאוד.

 

עם זאת, למרות השימוש הנפוץ ברחפנים בקרב התעשיות השונות והקהל הרחב, על מנת להטיס רחפן באופן מקצועי נדרש אדם ייעודי לתפקיד, בעל רישיון מטיס רחפן בקשר עין, המוכר על ידי רשות התעופה האזרחית. אדם זה לא רק נדרש להפגין יכולות הטסה ברמה גבוהה אלא יכולת טכנית המאפשרת התנהלות תקשורת תקינה בינו לבין הכלי.

 

במסגרת הפעילות של Picup ניתן לעבור קורס ברמה תאורטית ומעשית על מנת לקבל רישיון. המשמעות של הרישיון אינה רק קריטית לצורכי הסמכה אלא היא גם חיונית בכדי להפעיל רחפנים בתנאי שטח שונים. כל מי שמפעיל רחפן ללא רישיון יכול להטיס אותו לגובה של עד 50 מ' ובמרחק של 250 מ' בלבד ממבנים במדינת ישראל, מעבר לטווחים אלו כל מטיס נדרש ברישיון מטיס מטעם רשות תעופה אזרחית.

 

 

הצצה אל העתיד

אנו רואים כבר היום כיצד הטכנולוגיה מסייעת בשיפור תהליכים בשטח, מאפשרת זווית ומרחב פעולה שלא היו זמינים בעבר וחוסכת זמן רב.

 

איך לדעתך התחום צפוי להתפתח?

"כמו שראינו מגמת שימוש גוברת ברחפנים בתעשייה ובחקלאות, כיום הם גם נכנסים לתחום המשלוחים למשל. תוך כמה שנים נתחיל לראות תנועת רחפנים רבה מעלינו ללא טייס, טווח ההפעלה וזמן ההפעלה יגדלו גם כן. הטכנולוגיה בעתיד תאפשר לנו להטיס את הכלים למדינות רחוקות, להעברת חבילות, משלוחי דואר ואפילו העברה של אנשים".

 

 

מה היית ממליץ למי שרוצה להתנסות ולעשות את צעדיו הראשונים בתחום?

"לפני שרצים לקנות רחפן, חשוב מאוד לדעת שחובה לעבור הדרכה רשמית על מנת להכיר את הכלי. פוטנציאל הפגיעה על ידי רחפן הוא גדול ורוב התאונות הן כתוצאת משגיאות מטיס. אפשר גם להסתכל על סרטוני הסברה שונים ביוטיוב. אבל בדיוק כמו רישיון נהיגה, מתחילים בתיאוריה ורק אז מתקדמים לחלק המעשי ובטח שמשאירים את בחירת הרכב לסוף".

 

לאיזה מקומות בעולם יצא לך לקחת את הרחפן?

"כשאני מטייל אני אוהב מאוד לקחת איתי רחפנים שהם קטנים ומיועדים לטיולים. טיילתי עם רחפן בארה"ב, בטיול סקי עם חברים בצרפת ואפילו לפני כמה שבועות בירח הדבש שלי עם אשתי בסין, בפיליפינים ובתאילנד, הוא היה איתנו תמיד. זו דרך נפלאה לשתף את כולם בחוויות שאתה עובר מזוויות מעניינות".

 

 

יש לכם שאלות נוספות על התחום? הצטרפו לעמוד הפייסבוק